søndag 26. februar 2012

Indrefilet i leirgryte

I går fikk jeg besøk av fine venner for å feire bursdagen på forskudd med en liten bursdagsmiddag.
For 5 år siden fikk jeg en leirgryte av mamma. Inntil i går har den stått nederst i kjøkkenskapet og støva ned. Nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har brukt den før - mat i leirgryte er jo utrolig smakfullt og enkelt! Anbefales alle som har lyst til å imponere på en enkel måte ;)

Indrefilet i leirgryte


1. Legg leirgryta i vann i ca 20 minutter.

2. Kutt grønnsaker i ganske store biter (Jeg brukte 4 gulrøtter, 3 poteter, en halv squash, 1 løk og 4 fedd hvitløk.)

3. Legg fileten (jeg brukte svin som var marinert på forhånd, men alt av kjøtt kan brukes) og grønnsakene i leirgryta. Krydre etter smak (jeg brukte frisk rosmarin, salt og pepper). Hell en klunk rødvin over. Sett steketermometer i kjøttet.

4. Sett gryta inn i kald ovn på 200 grader. Når steketermometeret viser ca 90 grader, er steketiden over. Beregn ca 2 timer.

5. Lag saus av kraften i gryta - sausen kommer til å smake himmelsk!

6. Nyt maten sammen med gode venner. Uslåelig :)

Det smakte godt. Så godt at jeg prøver på nytt i dag. Denne gangen med svin ytrefilet som jeg har marinert med sherry, olivenolje, honning, rosmarin og timian. Tips: Meny har 400 gram svin ytrefilet på tilbud til 39 kroner.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar