mandag 26. september 2011

NM i Teatersport

I helga deltok jeg på Norgesmesterskap i Teatersport. Det var GØY!

Improvisasjonsteater er noe av det beste jeg vet. Jeg tror jeg var 14 år da jeg deltok på mitt første kurs i Teatersport i Verdal Teaterlag. Kursholder var Hilde Brørs. Og tusen takk, Hilde, for at du introduserte meg for impro. På dramalinja på Inderøy videregående skole, var vi også innom improvisajon. Frode Eggen lærte oss at det er bra å gjøre feil! Takk Frode.
På en av mine første skoledager som stundent i Trondheim, så jeg plakaten som varslet om "opptak av nye improvisatører i Improoperatørene". Jeg husker akkurat hvor plakaten hang (under trappa opp til biblioteket på Dragvoll) og akkurat hvor glad jeg ble. Jeg ble med i gruppa, og i løpet av de 5 årene jeg var medlem, ble improvisajonsteater en lidenskap. I årene med Improoperatørene ble jeg kjent med en hel haug med fantastiske mennesker, og fikk venner for livet. Takk Improoperatørene.

Da jeg flyttet til Grimstad, savnet jeg å improvisere på scenen - og impromiljøet i Trondheim. Heldigvis ble jeg kjent med Magnus. Vi holdt flere kurs i Teatersport for barn i forbindelse med Kulturlørdag og Nytelsesfestivalen. Jeg og Magnus fant ut at vi ville delta i det sørlandske mesterskapet i Teatersport, Vi fikk med oss Kjetil, og vips var vi en fin liten trio klare for å leke på scenen. Fra sørlandsk mesterskap gikk veien videre til Norgesmesterskapet på Lillehammer med én forventning: å ha det gøy!

Og det hadde vi! Det er lenge siden jeg har møtt så mange joviale, morsomme, inkluderende og herlige folk på én gang. Og vi lærte en hel masse.  I NM deltar seks lag - ett fra hver landsdel. Laget vårt, "Grimpro", endte opp i en bronsefinale sammen med "Improoperatørene" fra Trondheim.
Improoperatørene sanket flest poeng fra dommerne og havnet på en fortjent 3.plass. Og vi var særdeles godt fornøyde med 4.plassen :) Det aller lengste strået ble trukket av Oslogjengen "Borgarinane". Gratulerer så mye til Karoline, Mikkel, Robin og Andreas. Vel fortjent!

Norsk Teaterråd arrangerer årlig NM i Teatersport for amatører i samarbeid med Norsk Amatørteaterforbund. Begivenheten utspiller seg under Teaterdagene på Lillehammer.
Teatersport er en konkurranse i improvisert teater, hvor publikum gjerne tar aktivt del i hva som skal framføres på scenen gjennom å foreslå tema, sted osv. Improvisatørene som er med fremfører scener ut fra visse føringer som blir lagt - alt fra begrensninger i tid og rom, til for eksempel at man må snakke på rim, synge, ikke bruke bokstaven S eller at man ikke kan snakke uten å ha kroppskontakt. I tillegg til å være en underholdende kunstform, er teatersport en utbredt form for skuespillertrening. Gjennom å trene teatersport øver skuespilleren seg opp til å ta sjanser, hjelpe medspillerne, ikke blokkere og å gå rett til poenget. Kvaliteter som også har overføringsverdi til livet forøvrig :)
Keith Johnstone er kjent som grunnleggeren av moderne improvisasjonsteater. teatersport dukket først opp i Norge på 1980-tallet.

Jeg håper vi får bygd opp et impromiljø i Grimstad etter hvert. Det hadde vært alldeles underbart.


Magnus er klar for å dele ut godis til NM-dommerne :)

Stas med hotellfrokost. Uten mat i magen, duger ikke improvisatøren.

 Kafé Stift ble oppholdstedet i pausene. Kjempekoselig og lunt sted med fantastisk service og god kaffe.

NM-rundene ble spilt i Kulturhuset Banken på Lillehammer. Et flott kulturhus mange byer kan se opp til.

En hver Teatersportforestilling blir ekstra underholdende med en kapellmester på scenen. Torbjørn fargela og satte stemning til scenene som ble spilt. Og han var dyktig!

"Grimpro"! :) (og ja, jeg vet det ser ut som jeg har møtt verdensberømte kjendiser, men jeg var så happy!) Takk for en uforglemmelig opplevelse, gutter.


Martin og Tarje fra Improoperatørene på scenen.


Mottakelse etter ferdigspilte finaler. Sprudlene og kanapeer til alle. Stas å bli gjort stas på.


Deltakerbeviset. I tilfelle du trodde alt dette var oppspinn ;)


Gullgjengen. Vel blåst :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar