søndag 11. september 2011

Roadtrip til Lindesnes

Flere av mine beste reiseopplevelser har vært knyttet til et fyrtårn. Jeg liker fyrtårn godt fordi de er så nærme havet. Å gå opp i et fyrtårn er spennende og skummelt - en slags skrekkblanda fryd, min ekstremsport ;) Best er det hvis det er sterk vind og klar sikt.  Det sitter også gjerne mye spennende historie i veggene i bygningsmiljøet rundt et fyrtårn.
Tidligere har jeg besøkt Tranøy fyr på Hamarøy, Berlevåg fyr i Finnmark og Cape Leeuwin på sørvestspissen av Australia. I helga fikk jeg besøk av en av mine aller beste venner fra studietida i Trondheim, nemlig: Mari, og vi tok turen til Lindesnes fyr i Vest-Agder.


Det tar ca 2 timer og 15 minutter å kjøre fra Grimstad til Lindesnes fyr (E18/E39). Både jeg og Mari liker å kose oss på tur, så vi stoppa først i Kristiansand for å kjøpe kaffe med nogo attåt to go på Drømmeplassen. Drømmeplassen lever opp til navnet sitt; den er en drøm.  Nydelig bakst, og god kaffe. Til og med toalettene er stilige. Prøv!

For å komme til Lindesnes fyr må du ta av hovedveien E39 ved Vigeland, vest for Mandal. Avkjøringen er lett å finne siden det er reist et stort fyrtårn midt i rundkjøringen på hovedveien, hvor du tar av til høyre og følger R460 ;) Fra Vigeland er det 27 kilometer ut til selve fyrstasjonen. Det er bare å følge riksvei 460 helt fram. Riksvei 460 er ca 40 minutter kjøring på en smal, svingete vei. På denne veien passerer man flere bittesmå, idylliske steder. Og det ene stedet heter Snik! (ja, vi måtte jo bare stoppe for å snikfotografere skiltet.)



Spenningen stiger, og plutselig åpenbarer det nydeligste landskapet seg og vi er på Norges sydligste fastlandspunkt, 2518 km fra Nordkapp.



Lindesnes fyr kan man for en billig penge oppleve å gå opp i selve fyrtårnet, se utstilling og film i et flunkende nytt og stilig publikumsbygg, spise vafler og fylte lefser i kafeen og kjøpe souvernirer i museumsbutikken. Stedet er rett og slett nydelig. Det er et stort og velholdt område med mange tilrettelagte turstier. Jeg likte meg kjempegodt der. Vi konkluderte med at det eneste minuset var at det var alt for lite vind og at fyrtårnet var litt lavere enn forventet. Ellers: god service, flott utsikt, og ekstra stort pluss for veien ut til fyret (som absolutt var en del av totalopplevelsen.)

På vei tilbake til Grimstad, stoppet vi i Mandal for å ta en kaffe på Provianten. Stedet var det eneste åpne stedet som serverte kaffe kl. 17.00 en lørdags ettermiddag. Skikkelig kult sted i bryggestil. Men serverte de egentlig kaffe? Neida...for presskanna var ødelagt. Og kaffemaskina også. Og når vi endelig fikk en kopp med te...ja, så var den pisslunka! Men kaldt vann hadde de. Og brownies'en var knallgod! Så da ble det ikke så ille likevel.

Jeg anbefaler alle å besøke et fyr. Og gjerne Lindesnes fyr! Har du noen fyr(tårn)opplevelser du vil dele med meg? Fyr løs!

Ellers håper jeg alle har hatt ei fin helg, enten den har vært avslappende eller festlig. Jeg savner Mari allerede. Makan til tuillåt jente skal man lete lenge etter. Det er ikke hver dag en får "vitsen om sjarkhora" som godnatthistorie. Du er fin du, vennen :)
Helga ble avslutta med Max Manus og middag sammen med kjæresten :) Perfekt!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar