tirsdag 4. oktober 2011

Vi kan godt kysse

I mangel av lesestoff henvendte jeg meg en dag til kjærestens bokhylle og plukka ut ei bok som så passe lettlest og teit ut: Vi kan godt kysse skrevet av Jan Zahl og Mari Grydeland.


Nå, et par uker senere, har jeg lest ut boka. Og jeg digger den!

Vi kan godt kysse handler om tafatte Frank fra Bergen. Full av negatvitet og kjærlighetssorg flytter han til et kollektiv i Oslo. Der bor hippie-Laila som har kjeramikkverksted i kjelleren, sjenerte Tobias som er svensk og driver en bruktbutikk på Grønland og livsglade Erle som er både gira og trøtt på fest og moro og som har søkt på en jobb i Legoland. Boka er skrevet av to forfattere. Jan Zahl forteller historien sett fra Franks side, Mari Grydeland forteller Erles versjon av historien. Erle og Frank møtes, men blir de kjærester?

Det jeg kan røpe er at dette ikke er en klassisk kjærlighetshistorie i det hele tatt. Den er full av hindringer, komplikasjoner og ikke minst humor! Det er sjelden jeg ler høyt når jeg leser. Det gjorde jeg her. Historien er lun, morsom, trist og realistisk. Dette er boka jeg gjerne vil se på film.

Nå reiser vi til Portugal om bare 3 dager!!! Jeg trenger en ny bok å kose meg med på tur. Er det noen som vet om en bok hvor handlingen er lagt til Portugal? Eller som har andre tips til ei lettlest og god bok? Mottas med takk :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar