onsdag 23. november 2011

Nyttårsforsett

Aldri har jeg opplevd at en høst har gått så fort. Det er ikke mange dagene til desember, folkens. Og med desember kommer jul, og med julen kommer nyttår, og med nyttår kommer nyttårsforsetter. I dag har jeg bestemt meg for hva mitt nyttårsforsett skal være. Denne gangen har det ingen ting med fast eller flytende føde å gjøre. Heller ingen røykeslutt, eller kjøpestopp. Nei, mer åndelig denne gangen: jeg skal rett og slett bli flinkere til å leve i nuet.

Leve i nuet. Det høres nesten poetisk ut, gjør det ikke? Leve, være - her og nå! Etter jeg begynte å skrive blogg har det slått meg at jeg setter mer pris på, eller blir mer bevisst, det som hender meg - det jeg opplever.  Likevel er det enten når jeg skriver om det eller forteller om det etter det har skjedd, eller når jeg planlegger det som skal skje fram i tid at jeg gleder (evt gruer i enkelte anledninger) meg mest. Og det er jo selvfølgelig vel å bra. Hvis vi aldri hadde mimret eller gledet oss til noe, hadde vel ikke nuet vært mye verdt heller? Mange ganger kunne jeg likevel ønske at jeg greide å legge fortid og framtid litt til side for å ha max fokus på hvor jeg er der og da, de menneskene jeg er sammen med og det jeg opplever sammen med dem i nuet.

Så da er altså målet klart. Vel og bra. Men hva er veien til målet? Hvordan lever man bedre i nuet? Finens det en teori man kan lese? Finnes det teknikker for å koble av omverden, bekymringer, planlegging - alt det andre? Skulle gjerne ville hatt noen tips og triks fra dere som eventuelt måtte være innom dette blogginnlegget.

Og til inspirasjon og ettertanke:


"At leve i nuet er livets teknik -
og alle folk gjør deres bedste,
men halvdelen vælger det nu, som gik,
og halvdelen vælger det næste.
Og det forrige nu og det kommende nu
blir aldrig i livet presente
og alle folks levetid går sågu
med bare at mindes og vente.
For det nu, som er gået, er altid forbi,
og det næste blir aldrig det rette.
Næ, sørg for, at nuet, du lever i,
engang for alltid er dette."

Piet Hein


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar