onsdag 1. februar 2012

Et gratis smil

Vi har alle gode og dårlige dager.
Her om dagen hadde jeg en dag som ikke går inn i historieboka som min beste.
På vei hjem fra jobb, sliten, sulten og moody, møtte jeg en helt tilfeldig forbipasserende dame. Jeg husker ikke hvordan hun så ut, og vet ikke hvem hun var, men dette husker jeg:

Hun smilte til meg. Så meg inn i øynene. Og smilte til meg. 


Og det hjalp. Jeg følte meg teit for at jeg ikke rakk å smile tilbake. Teit fordi jeg var i dårlig humør uten å ha noen god grunn. Men mest av alt glad for at noen gadd å gjøre dagen min bedre uten å vite det. Det er kanskje banalt, men det er sant. Sant er også dette:

Et uoppfordret smil koster ingen ting. Gratis. Både for den gavmilde giver og den heldige mottaker. 

Smil til bussjåføren, smil til kassadama, smil til ukjente - til venner du enda ikke har blitt kjent med.

Og om ikke mitt skarve bloggende hjerte inspirerer deg, kanskje Ragnvald Sørheims dikt Et smil gjør det? Ha en fin dag :)


Et smil
Et smil fra sjelen.
Et vennlig nikk.
En varm hilsen.
Kanskje alt som skal til.
Et vennlig ord.
En klapp på skulderen.
Øyne som smiler.
Et varmt drypp i ny og ne.
Verden åpnes.
Isen smelter.
Kontakt uten ord.
En ny verden.



Jeg har plassert min blogg i http://bloggurat.net/minblogg/registrere/29319e659d4a91eebd2513a3d08c75ba8c6dc325


Jeg har plassert min blogg her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar