torsdag 10. mai 2012

The Big Apple

Kl. 12.30 onsdag formiddag landa vi på Gardermoen. Inni meg har jeg ikke helt landa enda...

...hodet er fullt av inntrykk, minner og opplevelser, kroppen sniker seg sakte men sikkert ut av jetlag.
Jeg har vært i New York, og det har vært fantastisk!
Her er noen tips, minner og høydepunkter fra ferien i verdensmetropolen.

Dag 1

Vi fikk billetter med Finnair til 3200 tur/retur. Vi reiste fra Gardermoen via Helsinki. En lang reise, men uten tvil verdt det.

Da vi landa på JFK flyplass i New York, ble vi henta av en limosin som brakte oss til hotellet vårt: Affinia
Manhattan. På vei innover åpenbarte Manhattan seg. Vi var champagne-brisne, glade og forventningsfulle :)

Hotellet ligger veldig sentralt til, like ved Madison Square Garden og ti minutter gange fra Times Square. Perfekt beliggenhet, fint hotell, men med varierende service. De skjønte aldri helt at vi var 3 stk på et rom, og ikke to, noe som førte til diverse komplikasjoner hele veien. Vi betalte ca 3700 kr per pers for hotell i 5 netter. En helt ok pris.

Dag 2

Spiste vår første NYC-frokost på Starbucks, før vi fortsatte ferden til downtown - nærmere bestemt til China Town. Målet var å shoppe vesker. Ulovlige vesker ;) Langs gaten, blant kinesiske tegn og souvernir-shapper, sto kvinnfolka tett i tett og hviska "Handbag? You want handbag? Gucci, Dolce Gabbana? Come with me?..." (les: to secret handbag place). Vi endte opp i en mørk kjeller under en butikk på Canal Street, hvor vi kjøpte overprisa handbags, med påklistra merkelapp, av ei overstressa dame med handsfree i øret i tilfelle polisen skulle finne på å komme. "Hysj, hysj..be quick!". Fantastisk morsom opplevelse! Etterpå fniste vi av det hele mens vi drakk sangria og spiste nydelig italiensk pizza  i Little Italy, den tidlige mafiaens hjemsted.

På kvelden spiste vi et av de beste måltidene jeg noensinne har opplevd - på 11 Madison Park. Vi bestilte fireretters middag, men fikk hele 15 serveringer. Utrolig mat, utrolig sevice, overkommelig pris. Skal du til NYC, du bare spise der!

Dag 3

Så hadde endelig dagen kommet for Sex and the City-tur. Vi hadde forhåndskjøpt billetter her, noe som viste seg å være smart (turen er ekstremt populær, og blir fort fullbooka.) Billettene koster 300 kroner per hode, og man får masse valuta for pengene. I løpet av 3,5 timer kjørte vi rundt på Manhattan med den utrolig kule og kunnskapsrike guiden Jessica og bussjåføren Mats. Vi fikk masse info om serien behind the scenes og on the scenes. Underveis hadde vi avstigninger på innspillingsteder som f.eks. Steve og Aidens bar og Magnolia Bakery. Vi ble litt skuffa over at turen ikke inkluderte stopp ved Carries leilighet, men med litt research klarte vi å finne den selv neste dag, i Perry Street. Se etter kjetting og beskjed om at det ikke er lov å sitte i trappa.

Etter turen fordøyde vi inntrykkene og en Moet på en uteresturant i Bryant park (ferieliv er så herlig!), før vi besteg Empire State Building. Utsikten er rå! Og vi hadde flaks med tidspunktet, som sikkert var det eneste tåkefrie tidspunkt i løpet av turen. Vi kjøpte billett som inkluderte helikoptersimulator, anbefales.

Spiste middag på Aldea, som også anbefales. Kjempegod mat!

Dag 4

På dag fire fant vi en skjønn frokostcafé i på 8th ave og Jane street i West Village - La Bonbonniere.  Vi trivdes så godt der at vi også tilbrakte de to neste morgenene der. Supergode pannekaker, egg, bacon, kaffe og sjarmerende betjening. Et sted du bør besøke til hvis du vil unngå kø og turister.

Tilbrakte store deler av dagen på å rusle rundt i West Village og Meatpacking District. Som å komme til en annen by! (Og det er jo det som er så spennende med New York - det er virkelig noe nytt rundt hvert hjørne.) Her er det lave murhus som i sin tid huset slaktere og kjøttbutikker, og som i dag er gentrifiserte, hippe og kule.  Arkitekturen er imidlertid kjempegodt ivaretatt, og det er laget en gangbro gjennom store deler av Meatpacking, der jernbanen en gang gikk - the High Line.  Random kunst, god utsikt og fine grønnområder langs veien. Anbefales på det varmeste! Stikk også innom Chelsea Market - kjøpesenter med kjøtt, fisk, brød og vinutsalg. Og et kjempekult second hand kunstmarked på lørdager.

Senere dro vi oppover i byen til nydelige Central Park :) Fascinerende med denne grønne lunga midt blant skyskraperene.

Kvelden kom, og vi spiste middag på Amarone i Hells Kitchen. Vi var skuffet over maten, men imponert over utvalget av amaronevin. Med det samme vi var i området, sjekka vi ut utelivet. Havna først på gaybaren The Ritz, og etterpå på en kul irsk pub som jeg ikke husker navnet på ;)

Dag 5

Ny rusledag. Det er så herlig og bare observere og kjenne på metropolens yrende liv over alt. Vi spankulerte oppover 5th avenue, og stakk innom Guggenheim Museum. Vi spiste nok en italiensk lunch i historiske Little Italy. Vi dro til Ground Zero - til minnestedet etter 11/9. Stedet er vakkert og rørende- med minneplater med navnene til alle de omkomne inngravert. På siden av der tårnene en gang sto, strekker to nye tårn seg langt opp i luften: Freedom towers, som skal være ferdigbygde innen utgangen av 2012. Det er gratis å besøke minnestedet, med billetter må forhåndsreseveres på nett.

Siste kveld chilla vi med sushi og brus på Monster Sushi. Laid back sted med store og gode sushibiter.

Dag 6

Hjemreisedagen. Skulle gjerne hatt så mye mer tid - og penger! Vi rakk en frokost på vår favoritt, og enda en tur forbi Carries leilighet i Perry street. Gikk oss også tilfeldigvis på Galleri Sand. Galleriet var stengt, men Vebjørn Sand var tilfeldigvis til stede akkurat da, og inviterte grimstadjentene inn for en privat omvisning. Snakk om å være på rett sted til rett tid! Veldig gøy.

Eventyret er over for denne gang. Jeg er trøtt, sliten og blakk, men lykkelig :) Jeg anbefaler alle å reise til The Big Apple, og håper jeg får muligheten til å reise tilbake en gang selv. Det er fortsatt så mye mye mer å oppleve.

Jentetur er kjempegøy, og jeg hadde to herlige jenter som reiseselskap! Takk for turen, Kirsti og Aina :) Jeg lever lenge på den!