søndag 2. september 2012

Urtehage for dummies

Jeg hører stadig vekk snakk om at folk sanker voksenpoeng. Jeg tror jeg har sanket noen selv, nå. Jeg har nemlig fått egen urtehage, bak den hvite grinda i Solhøgda 10.

Jeg har aldri hatt grønne fingre. Jeg har aldri hatt hage. Jeg har aldri interssert meg for hage. Men det er utrolig hvor gøy det er når man først kommer i gang - og, selvfølgelig når man flytter til et sted som har et grøntareal utenfor verandadøra. Mamma har inspirert meg - jeg tror det var mohitoen i sommer, med mynte fra mammas urtekrukke på hytta, som gjorde susen. Jeg har også fått veldig god hjelp og inspirasjon fra min garterkollega og hennes mann. Og fra min bedre halvdel som lar meg grave i hagen vår, og som satte i gang hageprosjektet (vi har også sådd plen til den store gullmedaljen!) Hvis noen hadde sagt til meg for et år siden at jeg skulle være innhaver av en urtehave, hadde jeg sannsynligvis ledd. Og i allefall ikke hatt peiling på hvordan jeg skulle gå fram.

Denne bloggposten er egentlig en oppfordring til alle som har lyst, men som ikke vet hvordan de skal få det til. Step by step, for dummies, sånn som meg. Det er jo tross alt temmlig kult å hente urter i sin egen hage når du lager middag.

1. Grav ut jord i det arealet du ønsker å bekle med urter.

2. Spikre sammen en kasse av helt vanlig plank, og sett ned den i jorda. (ikke nødvendig, men du slipper ugress)

3. Ha på fersk plantejord, nesten helt opp til kanten.

4. Skaff deg urter. Kjenner du noen som har noen, kan du få avleggere. Obs! Avleggerene må i jorda med én gang, så røttene ikke tørker ut.

5. Vann godt og ofte, så jorda aldri er tørr.

Noen urter, som for eksmepel mynte, sprer seg raskt og det kan være lurt å skape et skille i bedet så de ikke blander seg for mye med resten.

Jeg har fått mynte, timian, gressløk, oregano, salvie og sitronmelisse. I dag: stekt laks med sitronmelisse og gressløk. Deilig :) Urter kan også fryses, så man har et lite lager gjennom vinteren.

Hvis noen har oppskrifter, tar jeg i mot med stor takk.





4 kommentarer:

  1. wow, for første gang i mitt liv fikk æ lyst på urtehage:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så trivele å hør, Andrea :) De e ganske artig. Nu krysse æ fingarn fer at dæm væks opp igjen te våren ;)

      Slett
  2. wow, for første gang i mitt liv fikk æ lyst på urtehage:)

    SvarSlett